Nikahın Anlamı ve Nikahla İlgili 25 Hadis
Nikahın Anlamı ve Nikahla İlgili 25 Hadis; nikah kelimesinin sözlük anlamına baktığımızda karşımıza şöyle bir tanım çıkıyor “Bir kadınla bir erkeğin evlilik birliği kurmasını sağlayan yasal işlemdir” Tabi bir ülke dinsiz olabilir, nikah akdini kendi anlayış ve idrakine göre yapabilir. Ya da Hristiyan’sa Hristiyan anlayışına göre kilisede, Müslümansa İslam anlayışına göre imam tarafından camide nikah kıyılabilir.
Bizim konumuz Müslümanları ilgilendirdiği için İslam’da nikah nedir? ve nikahın önemi ile alakalı hadisler nelerdir? Bunları inceleyeceğiz. Mamafih insanlar çift olarak yaratılmıştır ve yalnızlık sadece Allah’a mahsustur. Üstelik nikah yapmak yani evlenmek, Peygamber efendimizin (sav) sünnetini yerine getirmek olarak da ifade edilebilir. İslam hukukunda da aile oldukça büyük bir öneme sahiptir. Toplumun temelini oluşturan en önemli unsur ailedir.
Nikah akdiyle bir erkek ve bir kadın, helal ve meşru yoldan birbirine yaklaşmış olur, böylece İslam dinine göre zina etmediği gibi, neslin muhafazası sağlanmış olur. İnsan soyunu ve sopunu ceddini ve atasını ancak nikah akdiyle ve evlilik usulüyle bilebilir. Bu yüzden nikahın insanoğluna sağladığı en büyük fayda nesebini bilmesi, aslını atasını tanımasıdır.
Öte yandan yine nikah akdiyle kendisine helal olan eş vasıtasıyla, haramdan uzak durma kolaylığı artacak, zina bataklığına düşme durumu azalacaktır. Zinanın azalması, toplumlarda bugün Avrupa’da olduğu gibi babasını tanımayan, babasız bir neslin var olmasına mani olacaktır.
Öte yandan daha önce sitemizde evliliğin ve ailenin önemi hakkında hadisler paylaştığımız bir sayfa hazırlamıştık. Şimdi ise daha önceki konuyu pekiştirmek ve atladıklarımızı da ekleyerek daha geniş olmak üzere; nikahın önemine, evlilik hayatının ayrıntılarına ve eşler arasındaki münasebetin nasıl olması gerektiğine dair hadisleri kaynaklarıyla beraber paylaştık. İstifade etmek dileğiyle…
Nikahla Alakalı Hadisler
01 – Ebu Hureyre radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: “Kadın dört sebepten biri için alınır: Malı, soyu, güzelliği ve dindarlığı. Sen (diğerlerini geç), dindar olanı seç. (Aksi halde) sıkıntıya düşersin.” Buhari, Nikah 15, Müslim, Rada 53.
02 – Ebu Hureyre radıyallah anh’den rivayet edildiğine göre Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: “Bir erkek hanımını yatağına çağırır, o da gelmez ve kocası kendisine kızgın vaziyette gecelerse, melekler o kadına sabaha kadar lanet eder.” Buhari, Bed’ü’l-halk 7, Nikah 85; Müslim, Nikah 122.
03 – Ebu Hureyre radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre Peygamber aleyhisselam şöyle buyurdu: “İnsanın insana secde etmesini emredecek olsaydım, kadının kocasına secde etmesini emrederdim.” Tirmizi, Rada` 10.
04 – Abdullah İbni Amr İbni As radıyallahu anhüma’dan rivayet edildiğine göre Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: “Dünya geçici bir faydadan ibarettir. Onun fayda sağlayan en hayırlı varlığı dindar kadındır.” Müslim, Rada` 64. Ayrıca bk. Nesai, Nikah 15; İbni Mace, Nikah 5
05 – İbni Mes’ud radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: “Bir kadın, başka bir kadınla çıplak vücutları birbirine temas ederek yatmasın. Sonra o kadını kocasına anlatır da, kocası sanki o kadına bakıyormuş gibi olur.” Buhari, Nikah 118. Ayrıca bk. Ebu Davud, Nikah 43; Tirmizi, Edeb 38
06 – Ümmü Seleme radıyallahu anha’dan rivayet edildiğine göre Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: “Kocasını memnun ederek ölen kadın cennetliktir.” Tirmizi, Rada` 10. Ayrıca bk. İbni Mace, Nikah 4
07 – İyas İbni Abdullah İbni Ebu Zübab radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem: “Kadınları dövmeyiniz” buyurmuştu. Hz. Ömer, Peygamber aleyhisselam’ın huzuruna çıkarak: “Kadınlar kocalarını dinlemez oldular” dedi. Bunun üzerine Hz. Peygamber kadınların dövülmesine izin verdi. Bu defa birçok kadın Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem’in hanımlarına gelerek kocalarını şikayete başladılar. Bunun üzerine Resul-i Ekrem sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: ”Birçok kadın Muhammed ailesine gelerek kocalarını şikayet ediyorlar. Kadınlarını döven o kimseler, sizin hayırlınız değildir.” Ebu Davud, Nikah 42. Ayrıca bk. İbni Mace, Nikah 51
08 – Ebu Hureyre radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: “Kadınlara iyi davranmanızı tavsiye ediyorum; vasiyyetimi tutunuz. Zira kadın kısmı kaburga kemiğinden yaratılmıştır. Kaburga kemiğinin en eğri yeri üst tarafıdır. Eğri kemiği doğrultmaya kalkarsan kırarsın. Kendi haline bırakırsan, yine eğri kalır. Öyleyse kadınlar hakkındaki tavsiyemi tutunuz.” Buhari, Enbiya 1, Nikah 80; Müslim, Rada’ 60. Ayrıca bk. Tirmizi, Rada` 11,
09 – Ebu Hureyre radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: “Mü’minlerin iman bakımından en mükemmeli, huyu en iyi olanıdır. Hayırlınız, kadınlarına karşı hayırlı olanlardır.” Tirmizi, Rada` 11. Ayrıca bk. Ebu Davud, Sünnet, 15; İbni Mace, Nikah 50
10 – Ebu Hureyre radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: “Mü’minlerin iman bakımından en mükemmeli, huyu en iyi olanıdır. Hayırlınız, kadınlarına karşı hayırlı olanlardır.” Tirmizi, Rada’ 11. Ayrıca bk. Ebu Davud, Sünne, 15; İbni Mace, Nikah 50
11 – İbni Ömer radıyallahu anhüma’dan rivayet edildiğine göre, Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: “Bazınız bazınızın satışı üzerine satış yapmasın. Kardeşinin dünür gönderdiği birine dünür göndermesin. Ancak din kardeşinin kendisine izin vermesi müstesnadır.” Buhari, Nikah 45; Müslim, Büyu‘ 8. Ayrıca bk. Tirmizi
12 – Ebu Said el-Hudri radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: “Kıyamet gününde Allah Teala’ya göre en fena insan, karısıyla mahremiyetini paylaştıktan sonra onun sırrını ifşa eden kimsedir.” Müslim, Nikah 123, 124. Ayrıca bk. Ebu Davud, Edeb 32.
13 – Ebu Hureyre radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: “Bir kadın kocası yanındayken onun izni olmadan oruç tutamaz. Kocasının izni olmadan bir kimseyi evine alamaz.” Buhari, Nikah 84, 86; Müslim, Zekat 84.
14 – Muaviye İbni Hayde radıyallahu anh şöyle dedi: “Ya Resulallah! Kadınlarımızın bizim üzerimizdeki hakkı nedir?” diye sordum. Şöyle buyurdu: ”Yediğiniz ölçüde yedirmek, giydiğiniz seviyede giydirmek, yüzlerine vurmamak, yaptıkları işin ve kendilerinin çirkin olduğunu söylememek, onları yataklarında yalnız bırakmak gerekirse, bu işi sadece evde yapmaktır.” Ebu Davud, Rada` 41. Ayrıca bk. İbni Mace, Nikah 3
15 – Muaz İbni Cebel radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: “Dünyada bir kadın kocasını üzerse, o kimsenin hurilerden olan hanımı o kadına şöyle seslenir: “Allah canını alsın! Üzme onu! O senin yanında şimdilik misafirdir. Yakında senden ayrılıp bize kavuşacaktır.” Tirmizi, Rada` 19. Ayrıca bk. İbni Mace, Nikah 62
16 – İbni Ömer radıyallahu anhüma’dan rivayet edildiğine göre Peygamber aleyhisselam şöyle buyurdu: “Hepiniz çobansınız. Hepiniz güttüğünüz sürüden sorumlusunuz. Amir memurlarının çobanıdır. Erkek ailesinin çobanıdır. Kadın da evinin ve çocuğunun çobanıdır. Netice itibariyle hepiniz çobansınız ve hepiniz idare ettiklerinizden sorumlusunuz.” Buhari, Cum`a 11, İstikraz 20, İtk 17, 19, Vesaya 9, Nikah 81, 90, Ahkam 1
17 – İbni Abbas radıyallahu anhüma’dan rivayet edildiğine göre Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem: “Bir erkek, yanında mahremi olmayan kadınla yalnız kalmasın; hiçbir kadın da yanında mahremi bulunmaksızın (tek başına) yolculuğa çıkmasın” buyurdu. Bunun üzerine bir sahabi: “Ey Allah’ın Resulü! Karım hac için yola çıkmak üzere, ben de falanca savaşa katılmak için yazıldım” dedi. Resul-i Ekrem sallallahu aleyhi ve sellem: “Git, karınla birlikte haccet!” buyurdu. Buhari, Nikah 111, Cihad 140; Müslim, Hac 424
18 – Ebu Sirva’a Ukbe İbni Haris radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre, kendisi Ebu İhab İbni Aziz’in kızı ile evlenmişti. Bu olay üzerine bir kadın çıka geldi ve: “Ben Ukbe’yi de, evlendiği kadını da emzirmiştim” dedi. Ukbe o kadına: “Beni emzirdiğini bilmiyorum. Üstelik bunu bana hiç söylemedin” dedi. Sonra da bineğine atlayıp Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem’e danışmak üzere Medine’ye gitti. Oraya varır varmaz meseleyi Peygamber aleyhisselam’a açtı. Allah’ın Resulü: “Mademki böyle deniyor; o kadınla nasıl evli kalabilirsin?” buyurunca, Ukbe ile karısı ayrıldı ve kadın bir başkasıyla evlendi. Buhari, İlim 26, Büyu’ 3, Şehadet 4, 13, 14, Nikah 23
19 – Amr İbni Ahvas el-Cüşemi radıyallahu anh, Veda haccı’nda Peygamber aleyhisselam’ı dinlediğini, Allah’a hamd ü sena edip halka öğüt verdikten sonra Resulullah’ın şöyle buyurduğunu söylemektedir: “Ashabım! Kadınlara iyi davranmanızı tavsiye ediyorum. Vasiyyetimi tutunuz. Zira onlar sizin idarenize ve himayenize verilmişlerdir. Kesin olarak bildiğiniz bir ahlaksızlık yapmadıkları takdirde, onlar üzerinde zorbalık kurmaya hakkınız yoktur. Eğer ahlak dışı bir hareket yaparlarsa, onları yataklarında yalnız bırakın. Bir yerlerini incitmeyecek şekilde dövün. Şayet size itaat ederlerse, artık onlara zarar verecek bir şey yapmayın. Şunu bilin ki, sizin kadınlar üzerinde haklarınız olduğu gibi onların da sizin üzerinizde hakları vardır. Sizin onlar üzerindeki haklarınız, yatağınızı yabancılardan korumaları, istemediğiniz kimseleri evinize almamalarıdır. Onların sizin üzerinizdeki hakları ise, giyim kuşam ve yeme içme konularında kendilerine iyi imkânlar sağlamanızdır.” Tirmizi, Rada` 11. Ayrıca bk. İbni Mace, Nikah 3
20 – İbni Abbas radıyallahu anhüma Berire ile kocası arasında geçen olaya dair şunları söyledi: Peygamber aleyhisselam Berire’ye: “Keşke tekrar kocana dönsen!” buyurdu. Berire: “Ya Resulallah! Böyle yapmamı bana emrediyor musun?” diye sordu. Resul-i Ekrem Efendimiz: “Hayır, sadece aracılık yapıyorum” buyurdu. Bunun üzerine Berire: “Benim ona ihtiyacım yok” dedi. Buhari, Talak 16. Ayrıca bk. Buhari, Talak 15; Ebu Davud, Talak 21
21 – İbni Ömer radıyallahu anhüma’dan rivayet edildiğine göre şöyle dedi: Çok sevdiğim bir kadınla evliydim. Babam Hz. Ömer o kadını beğenmiyordu. Bu sebeple bana: “Onu boşa!” dedi. Ben de boşamak istemedim. Bunun üzerine Ömer radıyallahu anh Peygamber aleyhisselam’a gelerek durumu anlatmış. Peygamber aleyhisselam da: “O kadını boşa!” diye emretti. Ebu Davud, Edeb 120; Tirmizi, Talak 13
22 – Ebü’d-Derda radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre, bir adam ona gelerek: “Benim bir karım var. Annem ise onu boşamamı emrediyor. Ne yapmalıyım?” diye sordu. Ebü’d-Derda radıyallahu anh ona şu cevabı verdi: Ben Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem’in: “Anne ve baba, cennete en ortadaki kapıdan girmeye vesile olur” buyurduğunu işittim. Artık sen o kapıyı ister bırak, ister elinde tut. Tirmizi, Birr 3. Ayrıca bk. İbni Mace, Talak 36
23 – Ebu Ali Talk İbni Ali radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: “Bir koca karısına ihtiyaç duyup da onu yanına çağırdığında, kadın ocak başında bile olsa, hemen kocasının yanına gelsin.” Tirmizi, Rada` 10; Nesai, es-Sünenü’l-kübra
24 – İbn Şihab (radıyallahu anh) diyor ki, “Urve b. Zübeyr, teyzesi Aişe’nin kendisine şöyle anlattığını bana nakletti: ‘…Muhammed (s.a.v.) hak (olan din) ile gönderilince, insanların bugün uyguladıkları nikah dışındaki bütün cahiliye nikahlarını iptal etti.’” Buhari, Nikah, 37; Ebu Davud, Talak, 32-33
25 – Ebu Hüreyre’nin (radıyallahu anh) anlattığına göre, Hz. Peygamber (sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: “Kendi onayı alınmadıkça dul kadınla, kendisinden izin alınmadıkça da bakire kız ile nikah yapılmaz.” Oradaki sahabiler, “Ya Resulallah! Bakire bir kızın izni nasıl olur?” diye sordular. O da, “Sessiz kalmasıyla.” buyurdu. Buhari, Nikah, 42
Dini Nikah Nasıl Kıyılır?
Nikahın Anlamı ve Nikahla İlgili 25 Hadis adlı konumuza son verirken, nikahın önemi ile alakalı başka videolar izlemek isterseniz, buraya tıklayarak youtube üzerinden izleyebilirsiniz.